Winkelwagentje 0

Vega "Tonijnsalade"

 

 tonijn salade

Ongeveer 400 gr gekookte kikkererwten (liefst zelf gekookt of uit pot ipv blik)

2 nori zeewier bladen

Kleine ui

2 bleekselderij stengels

0,5 theelepel zout

(cayenne)peper naar smaak

Mayolijn van Remia

Eventueel (olijf)olie

 nori blad

Dit recept kan met een keukenmachine of met een mes en vork gemaakt worden. Onderaan staan opmerkingen over de ingrediënten en tips voor variatie.  

 mayo majo cayenne peper

** Aan de slag met een keukenmachine:

Plaats de noriblad opgevouwen en gescheurd in de machine. Kleine stukjes van 0,5 cm zijn prima. 

 

Plaats een halve ui en 1 stengel bleekselderij met de uitgelekte kikkererwten, zout, Mayolijn en eventueel (cayenne)peper in de keukenmachine. 

 

Puls de salade tot de gewenste consistentie met stukjes in de salade.

 

Proef en voeg eventueel de andere helft gesneden uitjes en selderij of zout en (cayenne)peper naar smaak. 

 

ui bleekselderij nori blad 

 

** Aan de slag zonder keukenmachine:

Verkruimel het noriblad klein in stukjes van 0,5 cm en kleiner. Verplaats het in een middelgrote kom.

 

Snij de ui en bleekselderij heel fijn. Plaats de helft bij de nori en de andere helft apart. 

 

Prak de kikkererwten fijn met een vork. Het mag stukjes bevatten voor een klein beetje stevig textuur. Meng de kikkererwten met de nori, ui en selderij in de kom. 

 

Strooi ongeveer een halve theelepel zout en wat (cayenne)peper naar smaak. 

 

Meng de "tonijnsalade" met 2 grote eetlepels Mayolijn.

 

Opmerkingen:

 

 Als je minder Mayolijn wilt gebruiken dan 1 eetlepel en 1 eetlepel (olijf)olie. 

 

Proef of er genoeg zout en  (cayenne)peper toegevoegd is en of het smeuïg genoeg is. 

 

De overige ui en bleekselderij kan naar smaak toegevoegd worden. Het kan voor sommigen overheersen maar het brengt zeker weten extra smaak in de vega "tonijnsalade".

 

De salade kan gegeten worden op  brood, crackers, in een wrap of tortilla, in een salade of zelfs een pasta salade. 

 

De salade blijft ongeveer 5-7 dagen goed in de koelkast in een afgesloten bak. 

 

Tip 1: Voeg welke groente je erbij wilt hebben zoals klein gesneden paprika, mais of komkommer. 

 

Tip 2: Mayolijn van Remia is ei en melkvrij en bevat minder vet dan normale mayonaise maar de smaak is er niet minder op! Mayolijn light bevat wel melk of ei. 

 

Tip 3: varieer met kruiden om andere soort salades te te creëren zoals knoflookpoeder of paprikapoeder. 

 

Tip 4: Er kan ook gedacht worden aan komijnpoeder of andere kruiden maar dan kan de nori zeewierblad achterwege gelaten worden en dan heb je een hele andere salade. Ook erg lekker!

 

*******************************



Oudere artikelen Recente Artikelen